Berapa Umur Anak Perlu Sekolah?

Ramai yang PM saya tanya anak dah sekolah? Sekolah mana? Sebab tahun ini, saya tiada post pun first day school anak-anak. Ada yang ingat anak-anak saya tidak sekolah. Ada juga yang berandaian anak saya home schooling. Tidak sekolah tu boleh terima lagi, tapi home schooling tu tak leh. Hahaha. 

Sebab saya bukan sejenis mama yang sabar mengajar anak bab pelajaran ini. Sudah pernah try, memang tidak berhasil.

Mengikut pendapat saya dan kawan-kawan lain. Umur 5 tahun adalah umur yang sesuai untuk anak start sekolah. Tapi ada saja orang yang sekolahkan anak diorang seawal 4 tahun termasuk saya. Haha.

Dan hasilnya... My Yayang boring go to school waktu umur dia 5 tahun. So betullah orang cakap, hantar anak awal sangat ke sekolah pun tidak best sebab anak akan boring. Tapi for me tengok sekolah juga.

Sebab masa Yayang umur 4 tahun, ada saja hari yang dia boring p sekolah. Ohya, ramai yang tidak tahu sebenarnya Yayang hanya sekolah 6 bulan saja tahun lepas.


Sebenarnya selepas balik dari Seminar Metamorphosis by Afnan terngiang-ngiang kata-kata guru ''ramai yang bebankan fikiran anak waktu anak-anak masih mau bergembira. Dibebani dengan pelajaran, cikgu pula marah kalau kerja tak siap atau buat kerja tak betul. Sudah awal-awal dedahkan anak dengan situasi stress''


Sebenarnya sebelum masuk kelas pun saya perasaan Yayang sangatlah stress dengan sekolah. Tidak tahulah kalau cikgunya marah, tapi saya sendiri termarah dengan dia sekiranya tidak buat kerja sekolah. So bincang punya bincang, saya dan suami setuju berhentikan Yayang sekolah setelah 6 bulan dia bersekolah.

Memang nampak perubahan Yayang selepas berhenti sekolah. Dari baran jadi dengar cakap, dengan itu saya memang beranggapan sekolah awal tidak berapa sesuai untuk anak. Memang diorang akan boring dan akan stress!

Walhal anak ini fitrahnya main saja. So masa dia tidak sekolah tu, saya tiadalah ajar macam mama-mama lain. Saya memang tidak ajar Yayang langsung sepanjang dia tidak sekolah. Tapi saya ajar dia mengaji dan buat kerja rumah, which is kerja rumah tu dia tidak stress langsung untuk buat.

Macam Jepun kan, pendedahan awal diorang untuk anak yang baru masuk sekolah. Diorang akan ajar macam mana buat house cores.

Bukan mau puji anak lebih-lebih, tapi saya gembira bila anak seawal 5 tahun tau sudah kemas rumah.

Ohya, saya juga perasaan bila Yayang berhenti sekolah masa tu. Mood saya pun jadi baik. Alhamdullilah.

Tahun ini kedua anak saya sudah sekolah. Yayang dan Yadik. Tapi Alhamdullilah sudah ready mental dan fizikal untuk tahun ini. Sebenarnya dulu penat, sebab semua perkara kena urus sendiri. Anak kecil lagi, pakai baju dan pungut baju untuk masuk dalam bakul pun kena buat sendiri.

Sekarang ni even 2 orang sekolah, macam Yayang tu dah masuk 6 tahun. Lepas mandi, dia pakai baju sendiri dan isi botol air sendiri. Apa yang saya kena buat, saya just perlu pantau dia mandi, berus gigi, iron pakaiannya dan tengok dia pakai baju. 

Same goes to Yadik jugalah. Walaupun baru 5 tahun, pandai sudah pakai baju sendiri. Dia mau pakai tudung sendiri tapi saya tetap bantu sebab rambut still keluar. Haha. Tapi kasut dan botol air dia akan buat sendiri.

Bila ingat balik, masa Yayang umur 4 tahun. Saya penat sebab kena urus Yayang sekolah dan Yadik sekali. Sebab as u know my kiddos beza 1 tahun 7 bulan saja bah. 

But now, Alhamdullilah. Im happy and banyak masa untuk saya dan anak-anak.

So berapa umur anak perlu ke sekolah?

Bagi saya as long anak tau urus diri sendiri boleh sudah tu hantar. Contoh kalau umur 4 tahun sudah pandai urus diri sendiri, boleh saja. Tapi saya secara personal, untuk next anak kalau ada rezeki. Saya akan hantar waktu umur 5 tahun. Macam Yadik.

Umi minta maaf dengan Yayang sebab hantar Yayang pergi school awal-awal. Maafkan Umi ya nak. Walaupun umi tidak kerja, tapi Umi mau juga Yayang sekolah awal. sorry. 

#EHsquad



Ulasan

  1. Macam Aila ...suka sangat ada kawan bermain bersama maklum lah mau main sama adik nya pun masih kcil..jadi pada umur 5thn sya hntr kesekolah ..hati pertma ok tdk menangis tdk meragam mgkin rasa seronok nmpk ramai kawan..dan hari2 seterusnya ada juga meragam tdk mau sekolah mgkin sbb aila ni suka brmain tpi kawan nya tidak berminat bermain.kadang pandai juga brgaduh. Asal hantar sekolah selalu pesan dgr ckp cikgu dn pling pnting jgn jahat2 sma kwn..skrg ni sejak sekolah banyk sudah dia belajar..mgkin sesi persekolah bnyak belajar mcm menari ,menyanyi dn mcm² ...mgkin trtarik dia dgn pembelajaran tu..bngun pagi saja tdk pyah di kejutkn automatik bngun sendri dn bawa mandi...
    Syukurrr anak pndai berdikari ❤

    BalasPadam
  2. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    BalasPadam

Catat Komen

Catatan Popular