10 Step Facial Dari Rumah Guna Drugstore Skincare

by - Februari 24, 2020

Semalam aku kononnya mencarilah tempat mau facial. Memandangkan ada kawan blog yang share pasal dia facial minggu lepas. So aku PM satu persatu spa di KK yang dekat dengan rumah aku. Ada yang available tapi tidak boleh bawa anak, ada yang boleh bawa anak tapi tiada kosong. Ngam-ngam pula weekend ini laki aku balik kampung hantar barang dady aku. So tiadalah jaga anak-anak.

Tiba-tiba terdetik dalam hati ‘ala ko facial saja sendiri bah. Ko pandai jugakan’. Sebenarnya aku pernah ikut kursus mobile spa tahun 2018. Dulu aku pernah buat mobile spa gais. Tapi rezeki aku lebih kepada jaga anak, so aku akur untuk tinggalkan job itu. Walaupun lumayan. Hehe. Allah tau yang terbaik untuk kita.

So aku pun ceklah barang-barang facial aku. Lengkap sebenarnya tapi kali ini aku mau facial guna drugstore skincare. Hehe. Tiba-tiba semangat mau bejalan sebab mau ke Watson. Aku masuk watson 1 pm dan aku keluar 2.15 pm. Haha. Padahal sebelum ini endak pernah aku begitu lama di Watson sebab aku jenis beli barang 1 set punya. Contoh skincare semua 1 set, mandian 1 set dan sebagainya. Jimat masa. Cuma tahun ini aku mau hidup dalam kepelbagaian atau hidup membuang masa ini Elly. Grrrr..


Inilah aku dapat selama 1 jam 15 minit dalam Watson dan spent RM 167. Semua ini 'racun' youtuber Noel Faizal tu lah. Haha. Aku pun mau juga beli. Tapi atas kerelaan hati aku yang gatal mau juga try benda orang share. Aku hanyalah wanita biasa. Kahkahkah.
Naaaa. Siap aku sign up as member Watson lagi. Siapa yang malas mau sign up member tu bolehlah guna member aku. Sebab mau sign up member RM 15 o. Haha. Dulu RM 10 saja kot. Aku pernah jadi member waktu study dulu.

Jangan guna plastik sebaiknya. Aku sumbat saja semua dalam beg aku. Kurangkan penggunaan beg plastik. Tapi sebenarnya di rumah aku masih guna plastik untuk lapis tong sampah aku. So kadang aku ambil saja plastik kalau plastik tu besar. Kalau kecil aku endak mau sebab tidak boleh jadikan lapik tong sampah.
Okey. Lets start 

Step 1 : Kena selfie dulu. Haha. Sebab boleh kita tau projek tu berhasil atau tidak. So inilah muka yang Allah cipta untuk aku. Alhamdullilah. Terima kasih Allah atas kesempurnaan ciptaan MU ini. Ramai orang di luar sana, inginkan hidung, mata, mulut dan sebagainya tapi mereka tidak miliki. Ini kulit aku yang besisik. Kena baca di bawah kalau mau tau kenapa kulit jadi macam tu.


Step 2 : Sediakan bahan facial. Aku pada asalnya mau guna drugstore produk? Tapi lupa Nuvit tu produk farmasi, eh farmasi tu bukankah drugstore? Entahlah tapi Nuvit tu aku beli di Farmasi. Lepas tu tiba-tiba pula ada produk Sephora situ. 

Bahan-bahan Facial Di Rumah

1 besen bersih isi dengan air suam

1 helai tisu boleh basuh (aku beli di kedai eNovel RM 15 100 helai)

1 Double Cleansing Water (boleh juga guna 2 kali pencuci muka kalau tiada benda ini)

1 Cleanser 

1 Device untuk mencuci muka. Kalau tiada, guna beauty finger saja. 

1 Toner 

1 Scrub 

1 Mask

1 Serum atau essence. 

1 Moisturizer



Step 3 : Kena cuci dulu muka guna Cleansing Water atau Oil. Aku prefer water. Sebab bagi aku oil ini tidak bersih dan boleh tutup pori-pori wajah. Aku guna Cleansing Water dari Sephora. Aku memang love sangat benda ini. 
Tengok bah kotoran tu. Walaupun aku sebenarnya sudah cuci muka guna pencuci muka waktu ambil wuduk tapi masih ada daki-daki yang tidak tanggal. FYI itu bukan bedak or foundation ya. Itu memang daki muka iolls yang lama tidak dijaga dengan baik!

Step 4 : Barulah kita cuci muka guna cleanser. Kena pastikan cleanser kamu sesuai dengan kulit. Salah 1 sebab aku jarang juga facial dengan mobile spa lain, sebab ada yang tidak alert dengan skin type customer. Dia main letak saja di muka. Itu sebab lepas facial kulit still tidak selesa. Mau mobile spa yang best, boleh contact kawan aku. Dia sebelum datang rumah dia akan tanya kita punya skin type. Aku suka orang yang pentingkan pelanggan dari duit. Sebab pelanggan itu duit sebenar kita sebagai seller. Bawah sekali baru aku attach number dia ya. Ini bukan posting berbayar okey!
Lepas aku urut-urut bahagian dahi. Bolehnya device ini habis charge. Haha. So aku sambung urut guna jari jemari ku.
Lepas cuci muka mestilah kena bersihkan guna air. Itu besan kena sedia di atas tu bukan untuk minum air. Haha. Untuk cuci muka. Tapi kalau mau p cuci di sinki pun no hal.

Step 5 : Barulah pakai skrub. Skrub ini sebaiknya buat dalam 1-2 minit dengan cara zig zag kan jari. Bukan bulat-bulat ya. Zig Zag. Pastikan skrub uolls sesuai dengan skin. Contoh St.Ives ada meter berapa besar diorang punya skrub. So untuk dry skin bolehlah guna paling smooth.

 Produk yang baik ialah produk yang ada seal macam ini. Okey! At least company tu ada effort untuk pastikan produk dia bersih dan selamat sebelum jatuh ke tangan pembeli. Gitew.

First impression aku produk ini wow gilak. Tapi sayangnya tidak sesuai langsung dengan kulit aku yang dry skin ini. Sebab ia berbentuk form dan bahan utama ialah alkohol. So dari 1 minit mau buat skrub jadi 5 saat aku terus cuci muka. Pedih!


Step 6 : Buang blackhead atau whitehead. Step ini boleh skip kalau tiada steamer atau boleh ambil air panas dan rendam tuala baru tekap muka. Hati-hati kalau ada anak kecil. Lepas 1 minit, mulakan projek keluarkan whitehead atau blackhead anda. Tapi ramai beauty consultant yang cakap whitehead atau blackhead ini tidak perlu buang. Hurmm. 
Buat macam ini. heheh
Whitehead aku di bahagian hidung. Aku ada jenis jerawat komodo.

Step 7 : Pakai toner. Toner ini ramai yang tidak suka, tapi penting sangat untuk wipe kulit mati dan bagi kulit kita kekal hidrasi. 

Step 8 : Guna mask. Tapi mask ini aku tidak rekomen ya untuk dry skin. Aku guna tidak sampai 10 saat pedih gila. Walaupun mask ini untuk hydrating skin tapi kandungan alkohol dan fragrance top 5. Hehe. 



Step 9 : Guna serum atau essences. Bah inilah masanya kita mau dap-dap muka guna jari kita. Kira macam tepuk-tepuk muka kita dengan lembut. Supaya circulation darah tu jalan. 



Step 10 : Pakai moisturizer. Baru susuli dengan SPF. SPF tiada dalam gambar sebab mulanya aku mau pakai moisturizer saja. Tapi excited sangat mau try suncreen baru. So aku pun pakai juga. Haha. Not bad lah. Tapi bagi yang pernah try skin betul-betul organik. Memang akan rasa jauh beza dari segi texture dan bau skincare.

Hasilnya.. Tadaaaaa. Mestilah tidak jadi Neelofa. Haha. Tapi lepas facial tu, aku rasa kulit aku lebih ringan dan lebih dapat menerima angin yang bertiup di kulit muka. Kalau sebelum ini, angin pun tidak terasa bah di kulit sebab tebal daki. So jangan ingat selama ini cuci muka setiap hari kulit bersih ya. Aku tau benda tu tidak baik untuk kulit, tapi malas aku tu ar susah di bendung. Itu juga kebaikkannya kalau ada kawan-kawan yang boleh support.



Sebenarnya kulit aku megelupas dan kering start 13 Feb lepas aku puasa. Lepas tu aku solat di Petronas sebab jam 6 pm tu aku ambil adik aku di airport. So diagnosis kendiri aku. Haha. Aku punya muka flare sebab terkena habuk sejadah dalam surau tu dan kurang minum air.

So start dari itulah sebenarnya kulit aku start mengelupas dan kering sangat. Lepas tu disusuli pula dengan demam. Tapi selasa minggu lepas aku puasa lagi. Masa tu lepas saja puasa aku memang demam panas. Kulit aku pun panas sangat. Demam begitu, memang aku malas sangat buat skincare routine. Tapi selalunya aku tidak buat step-step pun aku masih pakai skincare setiap kali keluar ambil anak. Ini ambil anak jam 12 pm dan 4 pm pun aku keluar dengan bare face. Itu yang kulit aku naik ruam, berkupas, dan gatal. Tapi Alhamdullilah kerajinan aku tu datang sudah semula. Alhamdullilah. Pagi ini pun aku sempat buat skincare routine pagi-pagi sebelum keluar rumah.

Sebelum ku mengundur diri aku sebenarnya tidak sangka dalam tempoh 55 hari tahun 2020 ini aku sudah tulis 36 entri. Semoga penulisan aku ini beri manfaat pada orang lain. Aku menulis ini pun sebab aku mau jadikan simpanan aku untuk naikkan semangat aku. Itu sebab aku share lifestyle in good way. Kalau tidak good toksah dijadikan kenangan, cukup jadikan pengajaran saja.

Ohya. For those yang mau facial di kawasan Kudat boleh contact Peth. Ini bukan posting berbayar ya. Aku review based on experience aku.

You May Also Like

14 ulasan

  1. Lama juga duduk dalam Watson. Haha saya pun berbelanja RM260 semalam untuk bahan kesihatan.
    Apapun Allah pandang usaha kita.

    BalasPadam
  2. akak pun suka buat facial sendiri kt rumah, puas hati bila-bila masa boleh buat

    BalasPadam
    Balasan
    1. yesss. Tapi best juga kalau ada orang urut-urut muka kita.

      Padam
  3. Waa.. puas hati kan kalau buat facial di rumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. barang boleh pakai lama dan boleh buat apa saja di muka kan Nurul.

      Padam
  4. Waa... tak pernah lagi buat facial sendiri. Kalau ada masa, mau try buat juga ni.. 😊

    BalasPadam
  5. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  7. Saya pun nak facial la lepas ni

    BalasPadam
  8. Saya kdg2 buat facial. Kalau tak sempat sgt pergi Spa.

    BalasPadam