Favorite Skincare Item

Sebelum tu aku mau buat pengakuan. Haha. Aku sebenarnya mau cerita pasal makeup-makeup bah. Tapi ceramah-ceramah agama pasal berdandan berlebihan itu haram di sisi Islam and benda tu memang ada tertulis dalam quraan (aku share kalau jumpa nota aku ayat mana). So aku batalkan niat untuk share pasal makeup.

Serius perkara tu menghantui aku. Aku mau beli makeup asyik add cart saja, sebab aku terfikir. Kang aku beli makeup tu aku tidak pakai, membazir pula. Aku mau buat koleksi makeup pun aku terfikir makeup itu dihisab juga nanti.

So memandangkan aku ini malas buat skincare rutin dan ada masalah skin yang sangat teruk. Why not, this year aku berusaha repair skin aku dengan skincare rutin yang betul dan kena extra rajin. Hehehe.

So kononnya last week aku cakap mau beli makeup di Sephora everymonth, nampaknya aku kena batalkan. Tapi mungkin ada saja benda yang aku beli sana. Sebab walaupun aku tidak beli makeup palette sebab aku bukan pakai heavy maekup pun, tapi aku still pakai eyebrow, lipstick, blusher dan highlighter. Hehe. Manatau sebulan habis 1 batang pencil eyebrow. Bolehlah beli setiap bulan. Hahaha.

Aku beli hadiah giveaway aku dan aku beli water cleanser aku.
Tapi kali ini bukan mau cerita pasal makeup atau pasal benda aku beli. Haha. Aku mau highlight skincare item yang paling aku suka. Okey, sebelum tu aku mau share skincare routine aku yang versi tidak malas. 

step skincare routine aku

Siang 

> Cleanse > Toner > Serum > Moisturizer Day Lock Cream > SPF 

Malam

> Cleanser > Toner > Essence > Night Cream

Tapi selalunya aku suka skip serum dan essence. Walhal kulit aku sekarang ni perlu sangat 2 benda tu.

Nextime aku certia. Sebab kali ini aku mau highlight skincare item yang aku suka. Kalau tambah tolak rutin aku untuk siang dan malam. Ada 7 item barang. Antara 7 item barang tu, aku paling suka toner.

Sebelum aku jumpa toner aku yang sekarang ini, aku memang ada masalah memilih toner. Memang banyak juga aku spent duit untuk pilih perfect toner. Tapi semuanya tidak sesuai dan kulit aku bukan jadi segar dengan toner-toner tersebut, malah bila pakai toner aku punya kulit jadi pedih dan merah.

So since dari dulu aku memang alergik dengan perkataan toner. Tapi kalau kamu tengok mana-mana blog orang putih atau blog pasal skincare, memang toner antara skincare rutin paling penting. Sebab toner ni salah satu kebaikkanya ialah mengecilkan liang pori.

Aku jatuh cinta dengan toner Youth sejak 2 tahun lepas. Walaupun pada kali pertama aku pakai toner ni, aku rasa pedih. Tapi aku pakai juga sebab toner ni ada mendapat kajian klinikal bahawa selamat dan terbukti berkesan. Haha.

Tapi sebenarnya masa mula-mula pakai toner ini memang kulit aku agak teruk. Sangat teruk sebenarnya. Nipis, jeragat dan kering. 

Lepas tu pakar nutrisi ajar untuk aku letak toner tu dalam peti ais. Mau pakai baru letak di kapas. Since dari itu, aku makin selesa dengan toner dan aku juga percaya bahawa kulit aku getting better. Maybe ada sel kulit baru tumbuh. haha. Bukan macam duluuuu..

Tahun ini dan bulan ini genap 2 tahun aku pakai toner ini tanpa curang. Padahal aku jenis tidak setiap kalau produk skincare. Tapi toner Youth ini antara skincare yang aku sangatlah setia.

Okey ini pengalaman aku pakai Youth Toner

Aku memang ada masalah eczema dan kulit kering yang sangat teruk. Selalunya kalau malas sangat, aku cuci muka dan terus tidur. Tidak pakai pelembap apa lagi toner.

Dan aku perasaan kalau aku berterusan macam tu, tidak lebih dari seminggu. Aku memang akan diserang eczema di muka. Memang kulit akan rasa ketat, tebal dan pedih. Tapi aku apply saja toner, kulit aku akan rasa ringan dan lembap.

Tapi kamu tau, lepas pakai toner tu walaupun baru cuci muka. Kapas aku 4 kali bertukar pun masih kotor. Untuk 1st apply memang ada kulit mati di kapas u know.

Masa tu aku sedar toner memang penting. Actually selalu pun sedar tapi malas tu lebih penting. Haha. Lepas ini kena rajin!

Aku memang sedar toner ini sangat penting untuk atasi kulit kering aku. Maksudnya toner tu bila wipe di muka, kulit mati aku pun ikut ter-wipe. So bila tidak toner muka, kulit mati stay atas permukaan muka aku tu. Esoknya aku cuci muka seperti biasa, makeup seperti biasa. Itu yang menyebabkan kulit kotor dan kotor dan jadilah macam muka aku sekarang banyak cela.

Jadi toner ni penting sangat especially kalau ko macam aku ada kulit kering dan eczema! WAJIB guna toner!

Sebab aku perasaan kalau aku rajin pakai toner sebelum pakai pelembap, kulit aku lebih halusssss dari biasa!
Ini selepas cuci muka waktu pagi tau. See, betapa kotornya muka. Tapi ini aku salahkan cleanser aku. Haha, masa ini pakai produk Tarte kot. Produk tu bukan tidak bagus, tapi maybe tidak sesuai dengan kulit aku.

Okey, so ini Toner adalah skincare item yang aku sangat suka dan aku rasa sangatlah tidak selesa bila tidak pakai toner. Aku harap aku ada kerajinan yang tinggi untuk memakai toner setiap hariiiiii.

Sebab aku sendiri tau impact toner pada diri aku. Mungkin kamu pun ada fav item yang kamu suka dalam skincare. Bolehlah share di ruang komen. Tidak kiralah apa brand, just share. Maybe aku boleh juga try sekali-sekala kan?

Cuma untuk orang yang ada sensitive skin, eczema, dry skin dan korang rasa tiada harapan untuk memakai toner. Sebenarnya korang masih ada sinar, untuk try this toner. Aku highly recommend toner dari Youth ini.

Aku review ini bukan sebab aku pernah jadi salah seorang dari Duta Youth! Bukan! Kalaupun aku bukan Duta Youth, aku tetap akan review Youth Toner ini bagus untuk eczema dan dry skin! u gais kena try.

Masa pihak Shaklee interview aku selepas 4 bulan penggunaan Youth pun aku memang review pasal toner ini. Aku bukan tidak suka produk lain, tapi aku memang sangat highlight toner ini membantu atasi kulit mati di permukaan kulit wajah aku.

Doakan aku bebas dari eczema ya. Sebab eczema ini kalau menyerang boleh menyebabkan aku trauma untuk sentuh air.









Favorite Skincare Item Favorite Skincare Item Reviewed by Elly Matin on Februari 03, 2020 Rating: 5

2 ulasan:

  1. Mahalnya produk tu, rakyat marhaen surirumah lagi ni. hurm..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masa produk ini baru announce mau keluar di Malaysia, i terus kumpul duit. Start kumpul bulan 10/2017. Product ni keluar 2/2018. Alhamdullilah dapatlah 1 set.

      Padam

Dikuasakan oleh Blogger.