Hikmah Disebalik Perintah Kawal Pergerakan

by - Mac 26, 2020

Perintah Kawal Pergerakkan dilanjutkan lagi sehingga 14 April 2020. Alhamdullilah. Dari kita mengeluh boring di rumah, better ambil peluang ini untuk dekatkan dengan Allah. Syukur sangat-sangat. Especially yang memang selama ini terlalu sibuk sampai tidak terjaga ibadah-ibadah kita.


This the time Allah bagi ke kita untuk memuja dan menyembah DIA. Allah yang izinkan semua ini berlaku. Thank you Allah. Thank you so much Allah. Gais, semakin meningkat kes kematian disebabkan oleh covid19 di Malaysia. Tiba-tiba ada rasa cemburu dikalangan yang pergi dengan penyakit ini.

Kenapa cemburu?

Bila mereka tahu, mereka di sahkan positif covid19. Sebenarnya this the time Allah bagi signal untuk serah seluruh jiwa dan hidup. Maksud aku kan, diorang ada persediaan. Contohnya aku yang masih selamat ini. Memang solat memang beribadah. Tapi lalai dan masih melakukan dosa. Sedihnya. Tapi bagi insan yang Allah pilih kena covid19, mereka sudah ready. Anything can happen. So what important thing is, hanya Allah.

Aku ada dengar ceramah hari tu. Ustaz Wadi cakap ujian ini rahmat bagi yang bertaqwa tapi musihab bagi yang tidak bertaqwa. Tepuk dada tanya selera. Adakah selama ini kau bertaqwa EM. Adakah kita manusia yang bertaqwa gais? Kalau azan sudah dilaungkan tapi kita masih asyik buat kerja, masih asyik layan phone. Adakah kita ini tergolong dikalangan orang bertaqwa. Mari menangis sama-sama.

Aku takut sangat! Aku takut tempoh yang Allah beri cuti ini, aku tidak dapat tingkatkan ketaqwaan aku padaNYA. Aku tidak mau cuti ini menjadi sia-sia. Ya Allah, izinkanlah aku tingkatkan ketaqwaan terhadap MU. Izin keluarga dan sahabat-sahabat ku juga Ya Allah. 

Bagi yang belum boleh terima lanjutan PKP ini, marilah bersyukur sama. Allah akan tambah nikmat bagi hambaNYA yang bersyukur. 

Aku faham, ramai yang ada kekangan kewangan. Bukan kamu saja. Kami pun. Tapi percayalah Allah masih ada. Bukanlah wang ringgit yang menghidupkan kita, tapi hanya Allah. Hanya Allah yang mampu membuka mata kita. Marilah sama-sama tingkatkan ketaqwaan kita pada Allah.

Aku rasa ini adalah entri aku yang paling sedih. Doakan aku ya kawan-kawan, agar aku tidak sia-siakan peluang yang Allah beri ini. Begitu juga dengan kalian. Marilah sama-sama kita mensyukuri dan bergantung 100% pada Allah. Dari segi kesihatan diri, kesihatan kewangan dan kesihatan alam kita.

Allah sayang kita. Covid ini adalah rahmat Allah bagi yang bertaqwa. Mari paksa diri kita tingkatkan ketaqwaan. Sama-sama juga doakan kawan-kawan mualaf aku agar mereka juga diberikan hidayah setiap hari. Agar sama-sama kami dapat tingkatkan keimanan kami pada Allah. 

hugs
blushermerah_

You May Also Like

15 ulasan

  1. Sedihnya itu menangis sendiri. Masih juga alpa melakukan dosa. Hati menangis, jasad begitu masih sama..

    BalasPadam
  2. Semoga semuanya baik2 sahaja :)

    BalasPadam
  3. Sedih pula baca apa Elly tulis 😥

    Sama² kita sabar dan tabah hadapi dugaan ni.

    Gunakan masa terluang yang Allah beri ini untuk lebih lebih dekat dengannya. Untuk spent time dengan family. 💜

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Tabah dan sabar, Allah pasti ganti dengan nikmat.

      Padam
  4. well said. good read. betul dalam kite rasa terseksa, sebenarnya ade la hikmahnya di sebalik setiap kejadian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang penting kena sabar. Sebab Allah sayang hambaNYA yang sabar

      Padam
  5. teguran dariNya kan dalam pelbagai bentuk. insyallah ada hikmah disebalik setiap sesuatu dan buat masa ni tabahla kita semua. mereka yang terkorban tu semua insyallah syahid buat mereka.

    take care okay =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jom sama-sama doa agar dengan teguran ini. Ramai umat Islam yang kembali ke Allah. Termasuk diri ini.

      Padam
  6. Kita terima wada Dan qadar Allah ealau apapun.allah berikan Ada Kita...Ada hikmah disebalik.semua ni kan

    BalasPadam
  7. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    BalasPadam