Blog Hamil : Hamil Waktu Puasa

Alhamdullilah. Hari ini hari ke 19 Ramadan. Baru perasaan blog ini setting baru kan? mau edit tulisan kena klik sesatu cari font type. Haha. Nampak sangat lama cuti menulis. Entahlah tiba-tiba aku sibuk melampau dan malas melampau. U gais just bayangkan, selama hampir sebulan aku tidak menulis sebab aku tengah berjuang habiskan unpack barang order since March dan packing semula. Syukurlah runner banyak membantu, cuma bila guna pos laju tu rasa geram sikit nak tulis guna tangan. Pakai J&T senang sikit sebab copy paste saja.


Sehari stock sampai 10 kotak dan ada yang sampai 20 kotak. Alhamdullilah mostly dah pos. Mujurlah bertenaga sampai ke petang. Cuma start 5hb May tu aku rasa cepat penat. Mungkin sebab mau periodkan. Hari-hari juga menanti period datang bertandang, sebab kalau period dapatlah all out kerah tenaga untuk siapkan bungkusan ini semua. Tapi sampai kesudah tak period.

Setiap bulan aku period hari yang sama, kalau pun berbeza cuma awal sehari atau lewat sehari. Tapi kali ini, aku lewat 6 hari period. Jenuh juga tunggu. 5hb May aku patut period, masa tu aku ternanti-nanti sudah mau berbuka tengahari. Haha. Lepas tu, tiada juga. Esoknya pulak, aku just fikir Allah tak nak bagi aku period waktu siang. Tunggu habis puasa baru period. Sampailah 9hb May aku dah start rasa penat semacam.

Sebab jenis aku selagi kerja tidak siap, selagi tu aku akan buat. Kalaupun aku tidur, aku berusaha untuk bangun awal pagi dan buat. Tapi since 9hb May, aku memang tak leh lawan mengantuk. Siang tidur, malam tidur, lepas subuh pun aku tidur. Mujurlah barang urgent semua dah packing. Kalau tak, memang aku terkejar-kejar.

Aku trylah mengaduh dengan laki aku. Dia cakap, tiadalah. Haha. Sebab aku selalu bagi harapan palsu dengan dia. Aku lewat sikit period, gatal mau beli pregnancy test. Tapi kali ini, mungkin sebab PKP. Malaslah mau p beli. Cuma bila 6 hari aku lewat period dan aku rasa ada sesetengah part badan aku sakit. Aku pun orderlah grab delivery di Guardian. Beli pregnancy test sampai 2 pcs pulak tu. Haha.


Aku malu sebenarnya beli pregnancy test ini, sebab aku sejenis lewat sehari period pun mau beli. Sampai laki aku ejek. So kali ini aku beli sorok-sorok, nasip baik waktu grab delivery tu sampai. Laki aku isi minyak. So lepas saja sampai, aku terus mandi dan test. Sah terang lagi bersuluh. Official pregnant anak ketiga waktu PKP. Haha.


Ya Allah malu sebenarnya mau share, sebab nanti orang ejek. Baby PKP. Tapi memang kami merancang ada baby since my husband 35 years sudah tahun ini. Cuma aku macam berbelah bagi juga mau ada baby, sebab ngam-ngam proses Kidney Transplant aku dan adik sudah diluluskan awal bulan 1. So ingat mau habiskan dahulu proses tu baru fikir mau pregnant. Tapi since this PKP, banyak test kami dua tergendala termasuklah blood test dan banyak test lain yang perlu dijalankan sewaktu PKP. Adik aku tidak mau datang hospital, sebab takut terdedah dengan covid 19. Lagipun imun sistem dia rendah. 1 lagi, dia di kampung. Which is kena pegi KK naik kereta selama 3 jam. So banyaklah alasan kami berdua sebenarnya. Aku sendiri tidak berani masuk hospital. 

Lepas tu kami tiadalah merancang juga sebenarnya ada baby. Hah. Mana satu bah ni. Merancangkah tidak merancang ini. Begini bah, memang merancang mau ada baby. Tapi tidak mengharap since kami ada hal lebih penting. Tapi waktu PKP ini menyebabkan hal penting tidak dapat diteruskan. Semua ada hikmah. Allah sebaik-baik perancang dan perlaksana. 

Alhamdullilah! Aku speechless sebenarnya! Sebab lama tiada baby dan rasa malu mau share. Bukan macam dulu-dulu. Pregnant saja terus 1 dunia tau. Haha. Kali ini aku memang berdiam diri saja. Cuma mau menulis di sini, untuk kenangan masa depan. Setakat ini yang tau aku pregnant team aku, husband dan uolls yang baca entri inilah. Hehe.

So kiranya tahun ini aku full puasalah ya. Sebab tiada cuti. Boleh saja kalau mau cuti, tidak berdosa pun. Cuma aku masih tidak rasa apa-apa pregnancy kali ini. Lagipun terlalu awal lagi. Baru 5 minggu ikut pengiraan aku. So tiadalah pregnancy sickness lagi. Craving sangat pun tiada. Cuma semalam aku teringin sangat mau makan kedondong. Haha.



Ini pula sahur aku ambil sepanjang Ramadan. Tidak makan nasi sebab bila makan nasi, badan hypo. So aku prefer shake-shake saja pagi-pagi. Cuma since i know i pregnant, aku letak extra skop ESP. Haha. Yelah, memang minum untuk diri sendiri. Tapi keperluan nutrisi untuk 2 orang tau. Mau full of nutrition sewaktu hamil, kena top up nutrisi sihat.

Aku konsisten ambil ini since PKP. PKP bulan 2 kan. So start February tu aku dah konsisten ambil 3 vitamin ini. Betullah bila kita cukup nutrisi, senang mau pregnant. Selama ini Allah tak bagi sebab Allah faham kondisi badan aku. Kurang darah dan selalu rasa mau pitam. Tapi memang since aku makan 3 jenis vitamin ini, aku jarang mau pitam. Selain tu, 3 vitamin ini juga ada dalam set kesuburan sebenarnya. So no wonderlah aku subur. Haha.

Alhamdullilah. Segala puji bagi Allah. Allah sebaik-baik perancang dan pelakasana. Semoga kandungan ini membawa aku lebih dekat untuk beramal soleh. Semoga kandungan ini, memberikan kasih sayang yang lebih erat antara aku dan husband. Aku juga doakan, kawan-kawan yang belum ada rezeki. Semoga Allah tiup segumpal darah dalam rahim kalian. Doakan juga kesihatan aku ya. Tq semua.

Bagi yang mau beriktihar untuk hamil atau tengah hamil dan mau berpuasa dengan nutrisi yang cukup dan kenyang yang lama. Boleh contact aku ya.










Ulasan

  1. wah tahniah elly. jaga kesihatan ye, semoga dipermudahkan segala urusan :D

    BalasPadam
  2. Tahniah. Haha diam-di ubi.
    Jaga diri.

    BalasPadam
  3. wahhhh tahniah, tak kisahla baby PKP pun...
    sila jaga kesihatan ya...

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah tahniah sis! Take care 😃

    BalasPadam
  5. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami
    ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    BalasPadam
  6. Wah, lama sudah ndak singgah sini. Tahniah Elly dapat baby PKP.

    BalasPadam

Catat Komen

Catatan Popular