Blog Hamil : Persediaan Barang Baby

Aku excited juga sambut baby ini. Tapi kali ini memang aku jenis lekat di rumah. Kalau keluar pun jarang masuk mall atau supermarket. Even kalau aku p beli barang dapur pun aku just masuk Speedmart saja sebab malas masuk supermarket.

Lagi 3 bulan mau bersalin ini gais. Baju baby baru beberapa helai aku beli. Rancangan mau beli bulan depan. 

Entah kali ini pembawaan atau sebab norma baru, walaupun aku aktif di rumah. Tapi bila mau keluar tu, memang berat sangat kaki mau bersiap. I enjoying my stay at home mom sangat kot.

So aku share check list persediaan barang baby aku yang sangatlah minimalist. Siapa suka gaya minimalist memang boleh ikut check list ini. Tapi kalau korang jenis suka banyak barang, memang check list aku ini bukanlah checklist yang sesuai untuk uolls.

Checklist Barang Baby


Ini kalau mamy aku nampak, boleh pening dia ini. Haha. Sebab masa aku bersalin Yayang, aku ada beli tuala baby 6 helai. Tapi sebelum aku bersalin dia beli lagi 6 helai. Lepas aku bersalin dia beli lagi 12 helai. Sampai aku sakit kepala mau kemas barang Yayang terlalu banyak.

Itu belum part lampin Yayang. Before aku balik kampung, aku sudah beli 12 helai lampin Yayang. Aku sampai di kampung dia nampak lampin Yayang 12 saja, mamy aku beli lagi. Lepas tu kalau tidak silap, lepas Yayang lahir pun dia beli lagi. Haha.

Baju memang banyak sudah aku beli. Tapi kan anak pertama. Kami dapat banyak hadiah baju baby. Ada yang sampai 10 helai baju dari seorang. Mujurlah Yadik lahir setahun kemudian. So banyak baju Yayang, Yadik repeat dan ada juga baju Yayang belum kena pakai.

Katil pula, aku guna saja katil Yayang dulu. Katil Yayang pun kayu juga. Warna putih. Katil ini murah saja. Rezeki kami dapat ngam-ngam seminggu aku bersalin Yayang, kawan laki aku tutup kedai prabotnya and this katil baby the only one ada situ. Kan katil ini kalau di kedai biasa RM 599 paling murah. Tapi kami dapat RM 199 saja. Cuma tiada tilamlah dan aku tidak pernah beli tilam untuk katil ini.

Dulu masa Yayang dan Yadik aku lapis guna puzzle form tu. Ala yang ABC tu bah. Lepas tu lipat comforter dan lapis dengan tilam nipis. Kali ini aku belilah tilam khasnya. Tengoklah macam mana. Haha.

Bantal memang tiada sudah. So kena beli baru juga. 

Ohya kalau kami di Sabah ini, bukan amalkan sangat membendung baby. Macam mamy aku kan Rungus, asal bungkus baby dia kasi keluar lagi tangan baby. Tapi aku belajar juga bendung baby waktu malam. Tapi tiadalah aku beli bendung khas. Pakai lamping saja macam Yadik dulu.

Disposal diaper pula aku start pakai Drypers since Drypers ini ada collecting point. Point tu bolehlah beli sabun, tisu basah. Cuma kali ini, aku kurangkan penggunaan tisu basah. Ohya lupa pula letak dalam list tisu basah. ok done update!

Aku ada napkin facial masa mula-mula buat mobile spa dulu. Ada dalam 1 dozen lagi belum pakai. So untuk lap berak di rumah, aku akan pakai napkin facial tu saja. Just kena sediakan spray air untuk basahkan napkin. 

Minyak baby aku prefer guna Peppermint dari YL. Mahal sikit tapi so far jimat juga kut. Hehe.


Inilah Cloth Diaper atau Lampin Morden. Anak-anak aku yang lepas memang pakai benda ini. Hehe. Cuma bila dah besar sangat tu, memang CD ini tidak menampung sudah. Sampai umur 3 tahunlah diorang pakai.

Mungkin kalau aku tinggal rumah yang ada ampaian di luar, boleh saja pakai sampai umur 4 tahun. Tapi aku tinggal apartment. Jemur kain dalam rumah. CD pun memang untuk 1 hari saja. Penggunaan 24 jam. So 12 jam cuci 6 lagi 12 jam cuci 6. Tak sempat mau kering kadang. Tapi ada masanya aku pakaikan CD waktu siang saja, sebab penat mau tukar waktu malam. Haha. 

CD ini banyak jimat. Jimat kalau dia banyak. Sebab sehari tunggu 1 loads penuh baru cuci tapi kalau macam aku ada 12 saja. Dulu aku cuci guna tangan. Spin guna mesin. 

Mandian baby pula aku memang guna top to toe terus. Semaklah asing-asing syampu dan sabun. Guna terus apa yang diorang Yayang pakai. Untuk lotion dan bedak aku tidak beli since anak pertama.

Sebab aku tidak mau baby aku terdedah dengan bahan kimia terlalu awal. Adakan dulu KKM keluarkan bahawa bedak tu boleh menyebabkan kanser servik. Sebelum kenyataan tu keluar, aunty aku Nurse sudah bagitau awal-awal jangan letak bedak direct pada baby.

Yala kalau fikirkan, bedak tu 1 benda yang sangat halus. Kalau baby tu tersedut senang sangat masuk paru-paru. Apa lagi yang sampai letak di kemaluan baby setiap kali baby berak. Memang big no lah.

Paling-paling pun aku pakai lotion herbal blend, itupun waktu baby ruam saja baru pakai. Kita 9 bulan menanti bau baby. Takkan baby sudah lahir kita mau cemari baby dengan bahan kimia. Hehe. Tapi lain orang lainlah bah kan dia punya pendirian. 

Aku dulu masa Yayang baru lahir, memang ramai kecam aku sebab tidak beli bedak untuk anak. Haha. Mujur mamy aku faham aku dan dia tau pasal kes bedak tu.

Tapi aku sampai dibandingkan dengan orang lain.

"Eleh si anu tu, mama dia nurse. Bagi bedak juga"

"Si anu kecil-kecil dulu pakai bedak, ok juga"

Haha. Aku senyum sajalah. Biarlah si anu si anu tu. Ini anakku kan. Kahkah.

Sorry to say tapi bukan semua orang faham konsep organic and safe. Yang faham memang tak bagi.

Erm panjang sangat pula entri kali ini. Kikiki.

Ohya aku mau beli baby carrier juga. Jap masuk dalam list. Sebab aku jenis tidak percaya dengan stroller. Bagi aku baby dalam stroller ini tidak selamat. Ada potensi untuk jatuh, atau orang ragut. Haha, i is cannot. Aku rasa lebih safe bila aku peluk baby tu.

Even diorang Yayang pun umur 4 tahun masih masuk carrier. 

Untuk Car Seat pula. Ini penting bagi ibu berkerja macam aku. Kadang aku perlu juga COD. Alhamdullilah anak-anak aku yang lain memang jenis duduk diam dalam Car Seat. For me Car Seat ini mind set juga. Kalau mama sendiri ada mind set anak aku tidak mau duduk sini, memang tidaklah anaknya duduk sana. Kan?

Next update aku share pula check list ku. hehe.

Minimalist kan aku punya checklist. Haha.


Ulasan

  1. Banyak betul pilih warna baju bayi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha. Mulanya mau warna putih saja semua. Tapi takut pula boring.

      Padam
  2. Tak lama dah nk due. Semoga baby dan mommy sihat 😊

    BalasPadam
  3. Sy ada pengalaman juga jaga adik mumy sy lg sikit brg2 baby dr yg list nie.. 😂😂 .. Bila tanya cukup ka.. Mumy ckap cukup lgpun baby cepat membesar so slalu d'beli baju yg besar2 terus.. Jimat katanya 🤣🤣

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya kalau baju sikit x apa kali ar. Tapi tuala selalu concern mamy saya.

      Padam
  4. wah bagus nya ada checklist awal2. saya pun baru ja dapat adik baru hehehhe, belum sampai lagi sebulan mama saya beranak kan adik baru saya tu , jadi saya tahu lah mmg perlu ada checklist mcm ni start belum nak beranak sampai lah dah beranak ni 🥰 tisu basah lah paling banyak mama beli sbb baby tu dah pandai balik2 b*rak ehehhehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdullilah. Tahniah jadi kakak.
      Tisu basah memang penting sangat sebab mau lap-lap semua pun pakai tisu basah.

      Padam
  5. macam2 ya..seronok baca..shida belum lg ade rezki nk merasa semua ni :)
    happy for u :)

    BalasPadam

Catat Komen

Catatan Popular